Studentläge

Tv och internet

Alla våra hyresgäster har ett fiberuttag i sin lägenhet och ett grundutbud av tv-kanaler ingår i hyran.

Vi har bytt leverantör av fibernät

I september 2025 bytte vi leverantör av fibernät i alla våra hus. Ny leverantör är Telia, med varumärket Zitius.

Är du nuvarande hyresgäst och har frågor om bytet? Läs våra frågor och svar. Om du inte hittar svaren där kan du kontakta vårt kundcenter på telefonnummer 0500-47 74 00.

Zmarket – här beställer du bredband och tv

Dina fibertjänster levereras via Telia och varumärket Zitius. Du beställer på deras hemsida, zmarket.se

Kundtjänst och support: 020-20 20 70.

Du kan beställa tjänsterna till din lägenhet tidigast två veckor innan tillträdesdagen. Aktiveringsdatumet för din tjänst kan tidigast sättas till det datum du har tillträde till lägenheten, annars finns det risk att den tidigare hyresgästens tjänster blockerar.

Kvinna som sitter vid en platta.

På Zmarket.se hittar du många olika leverantörer. Bild: Scandinav

Bredband

Det finns flera olika möjligheter att koppla upp dig till Internet i din lägenhet. Ett sådant abonnemang tecknas direkt mellan dig och den leverantör du väljer via Zmarket. Information om uppkopplingshastigheter, priser samt teknik och support med mera får du från respektive leverantör. Vissa bredbandsleverantörer kan också erbjuda tv.

Du kan även beställa en kostnadsfri bredbandstjänst på 2/2 Mbits via Bredband 2, Bahnhof eller Junet. Detta gör du på zmarket.se, välj menyn Bredband.

Varje lägenhet har minst ett bredbandsuttag (så kallat RJ45).

Tv

Som hyresgäst hos Skövdebostäder kan du teckna avtal om tv med valfri leverantör på zmarket.se. Där finns flera olika leverantörer och paket att välja mellan. 

Gratisutbud – kollektivabonnemang hos Telia

Som hyresgäst hos oss har du möjlighet att beställa ett antal kostnadsfria digitala kanaler med HD-kvalitet. Just nu levereras detta genom Telia. Leverantör för det kostnadsfria utbudet kan komma att ändras. 

Paketet med gratiskanaler heter Telia TV och streaming start. Det omfattar sju kanaler: SVT1, SVT2, TV4, SVT Barn, SVT24, Kunskapskanalen och Axess TV. Det kan bli förändringar i kanalutbudet.

För att få tillgång till gratisutbudet gör du såhär:

  1. Gå in på telia.se/aktivera. Fyll i din adress och lägenhetsnummer. Här aktiverar du de tjänster som ingår och Telia Play. Du kan också mot avgift välja till fler tv-kanaler eller bredband utifrån ditt behov.
  2. Efter att du har aktiverat dina tjänster kommer dina inloggningsuppgifter och den utrustning du behöver att skickas till dig. Tv-boxen skickas till närmaste utlämningsställe och det tar cirka 2-3 dagar. Inloggningsuppgifterna hittar du även på telia.se/mitt-telia.
  3. telia.se/komigang hittar du enkla manualer för hur du kopplar in din utrustning och kommer igång med dina tjänster. Behöver du hjälp, kontakta supporten på 020-20 20 70.
  4. Med streamingtjänsten Telia Play får du tillgång till ditt tv-innehåll på alla dina skärmar – hemma, på semesterresan och i hela EU/EES. På telia.se/mitt-telia aktiverar du tjänsten för att komma igång.
  5. När du har aktiverat tjänsterna och utrustningen är inkopplad kan du börja använda dina tjänster.

Det kostnadsfria tv-utbudet kan även beställas via telefon genom att kontakta Telia på 020-20 20 70. Säg att du vill beställa Telia TV och Streaming Start. Du behöver också uppge din bostadsadress och lägenhetsnummer. Telia legitimerar alltid sina kunder, om du inte kan identifiera dig med bank-id kan du istället beställa hem en personlig kod.

Installationshjälp

Om du vill ha hjälp med att koppla in tv-boxen i din bostad kan du beställa kostnadsfri installationshjälp via samma telefonnummer: 020-20 20 70. Du kan även besöka Telias butik i Skövde på Köpmannagatan 3 (Elins Esplanad) för att få hjälp.

Man håller upp en fjärrkontrol framför en tv.

Fem kanaler ingår i din hyra. Bild: Scandinav

Telefoni

Fastigheter producerade innan 2006: Det finns möjlighet att nyttja tjänster för fast telefoni och bredband via telefonuttaget.

Fastigheter producerade efter 2006: Eftersom det fasta telefonnätet inte längre byggs ut saknar fastigheter byggda efter 2006 telefonuttag, så kallade ADSL-uttag. Du kan däremot ha bredbandstelefoni eller mobiltelefoni.

Så här använder du ditt datauttag i lägenheten

I din lägenhet har du två eller tre datauttag. Ditt huvuduttag är det uttaget som är märkt med IN. Porten IN är den port som du får den inkommande fibersignalen till. Vill du koppla vidare signalen till uttag 1 eller 2 (om du har två övriga uttag) ska du använda den korta medföljande patchkabeln och koppla den mellan porten IN och önskat uttag, 1 eller 2. För att komma åt uttagen behöver du först plocka bort locket som sitter över.

För dig som har fler tjänster än tv

Har du fler än en tjänst via fiber, till exempel både en bredbandstjänst och en tv-tjänst? Då kommer det per automatik att skickas ut en mediaomvandlare (CPE) till dig. Den möjliggör att dela upp tjänsterna och därmed också var du vill använda de olika tjänsterna i lägenheten. Exempelvis kan du använda bredbandstjänsten vid ditt huvuduttag och sedan skicka vidare tv-tjänsten till uttaget i vardagsrummet.

Skövde kommuns Digitala fixare

För dig över 65 år finns möjlighet att ta hjälp av Skövde kommuns Digitala fixare. Du får lära dig samt får hjälp att installera och komma igång med att använda
olika appar, digitala tjänster och sociala medier eller olika
kommunikationsverktyg i vardagen. OBSERVERA att de inte hjälper till att installera TV-boxar. Läs mer om Digitala fixar

Det varierar mellan olika områden vilket utbud på TV och internet som erbjuds.

Välj ditt område för att se specifik information till ditt område

Fler artiklar

Inne i bostaden

Innehållsförteckning

Studentläge
Skip to content