Sveriges nöjdaste hyresgäster

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Att arbeta för ständig förbättring på ett flertal områden är ett signum hos Skövdebostäder. 100% nöjda hyresgäster var länge ett mål och fortfarande finns den känslan kvar i arbetet med att hela tiden göra ett bra jobb.

Sveriges nöjdaste hyresgäster bor i Skövde, hos Skövdebostäder, sedan många år tillbaka. Skövdebostäder har länge arbetat med undersökningsföretag som årligen tar temperaturen på vårt arbete ute i bostadsområdena. Då får vi veta hur våra hyresgäster faktiskt uppfattar oss. Siffrorna har varit bra men för att få veta hur de står sig jämfört med andra bostadsbolag, både allmännyttiga och privata, behöver undersökningarna vara jämförbara. Det ledde till att Skövdebostäder bytte undersökningsföretag. Redan första året som mätningen gjordes landade utfallet i den absoluta täten. Svarsfrekvensen var hög – och hyresgästerna visade sig vara nöjdast i Sverige.

Istället för att slå oss till ro ser vi framgången som en sporre. Idag har vi runt 97 procent nöjda kunder. Det betyder inte att det inte finns tillfällen där de tycker att vi kan göra annorlunda eller områden där vi kan förbättra oss. I själva verket är enkäterna ett effektivt verktyg i det ständiga förbättringsarbetet. Område för område får vi tydliga besked var vi behöver sätta in åtgärder, och vi ser direkt när vi lyckas.

Sveriges nöjdaste hyresgäster flera år i rad

Det är företaget AktivBo som gör undersökningarna och i februari, året efter delar de ut Kundkristaller i olika kategorier till de bolag som får bäst resultat. Bara att nomineras visar att man är i topp.

2016 fick vi ta emot Kundkristaller i tre möjliga kategorier för nöjdaste hyresgästerna i Sverige. Vi fick då pris för bästa service, bästa produkt och starkaste varumärke. 2017 och 2018 blev det ytterligare Kundkristaller. Dessa gånger i kategorierna bästa service och starkaste varumärke. 2019 nominerades vi i kategorierna Serviceindex och Produktindex.

8 kristaller på hyllan

Ett led i att förbättra uppföljningen från enkäterna och bättre hinna ta hand om de kommentarer och åsikter som kommer fram i undersökningarna genomförs nu enkäten vart annat år.

2021 var det dags igen, Skövdebostäder vann en kundkristall för högsta produktindex, som handlar om hur nöjda hyresgästerna är med sin bostad och sitt område. Dessutom var vi nominerade i kategorin serviceindex och profil. Nu finns det 8 vackra kundkristaller på hyllan som påminnelse om ständig förbättring.

Tillbaka till artikelarkiv

Vi använder cookies för att du ska få en bra användarupplevelse. Läs mer om cookies här.